Vázsonyi
Vilmos (1935–2008) a múlt századforduló méltatlanul elfeledett
demokrata politikusa, Vázsonyi Vilmos unokája, s az 1944-ben
Dachauba hurcolt Vázsonyi János fia. 1956-ban menekült Nyugatra, s
noha öt nyelven is kitűnően beszélt, s a művészetek és a
társadalomtudomány számos területén halmozott magába káprázatos
tudást, sosem érdekelte a karrierépítés.
A
hagyományos időből és normákból konokul kiforduló, oblomovi és
Rezeda Kázmér-i módon céltalan, ám ugyanakkor minden
rezdülésével a művészetekre és a lányokra összpontosító,
örömelvű élete szinte felszólítás volt a számunkra: írjunk
róla, és ne engedjük át alakját az elmúlásnak. A kötet afféle
önéletmondás, mintegy százórányi hanganyagra támaszkodva tárja
fel ennek a semmilyen tárgyban nem publikáló vándornak a
semmilyen közkeletű értékrendbe nem illeszthető gondolatait a
világról, élete eseményeiről, a művészekről és a
művészetről.
Utolsó
húsz évében számtalan éjszakát beszélgettünk át vele Párizs,
Amszterdam és Budapest, valamint Európa más városainak utcáin és
kávéházaiban. Hozzánk hasonlóan nemigen akadt barát, kortárs,
szerelmi vagy csak egyszerű beszélgetőpartner, akiben ne hagyott
volna mély nyomot a vele való találkozás. Története sokarcú:
19. és 20. századi családtörténet, magyar zsidó sorstörténet,
egy emigráns Don Juan története, de a modern kori Magyarország és
Európa hanyatlástörténete is egyben. A főszereplő átütő
verbalitását megidéző kötet lapjain a jeles elődök,
családtagok, neves és kevésbé ismert kortársak közt éles
közelképekben villannak fel Móricz Zsigmond, Szép Ernő, Molnár
Ferenc, Márai Sándor, Bajcsy-Zsilinszky Endre, Szent-Györgyi
Albert, Samuel
Beckett,
Alexander von Sacher-Masoch, valamint Ligeti György alakjai.A
kötet borítóján szereplő szöveg - Vázsonyi Vilmostól
Ötvenhat
őszén arra gondoltam, hogy ki kell tartani a szabad választásokig,
és akkor kérek egy nagy nyugati ösztöndíjat, mert majd lesz
csőstül, és elmegyek néhány évre külföldre tanulni. Eszembe
sem jutott, hogy karriert csinálok. Az én igényem az volt, hogy
dekadens legyek, vendég, utolsó mohikán.
Mindig
úgy éreztem, hogy mecénás vagyok. Én
voltam az úr, a vers csak cifra szolga. És ha más írja a verset,
akkor még inkább cifra szolga. Vagyis én alapvetően fogyasztó
vagyok, ha tetszik, Esti Kornélként. A dekadens dzsentrivé válást
a zsidó asszimiláció legfelső fokának tekintettem.
Ezáltal
pedig a családtörténetet méltó módon fejezem be, hiszen az
asszimiláció magasabb fokára jutottam, mint a táblabíró
nagyapám vagy a végtelenül elegáns és társadalmilag
beilleszkedő apám. Valahol úgy éreztem, hogy az őseim azért
igyekeztek, hogy aztán a gyümölcs kiteljesedjen, és eljuthassunk
a semmittevés boldogságába.
Lényegében
itt a fölösleges ember jelenségről van szó! A lísnyij
csilovekről! És nyilvánvaló, hogy nemcsak Oblomov, hanem Ványa
bácsi és Anyegin is ide tartozik! Mindig is úgy éreztem, hogy sok
tekintetben a fölöslegesség az, ami a kultúrát kultúrává
teszi. Ha nincs csilovek, ha nincs csábítás, vágyódás, akkor mi
a fenének az egész?
Nem
mindenkiből lehet Rezeda Kázmér vagy Esti Kornél sem! Merthogy az
egy borzasztó nehéz hivatás! Műveltnek kell lenni, utazni,
ismerni egy csomó dolgot, cipelni a civilizáció valamennyi terhét,
egyenrangú félként beszélni az alkotókkal és megérteni őket,
ez mind-mind hozzátartozik. Ez nagyon komoly feladat, nagyon komoly!
Hadas
Miklós–Zeke Gyula
EGY FÖLÖSLEGES EMBER ÉLETE - BESZÉLGETÉSEK VÁZSONYI VILMOSSAL
Balassi Kiadó, Budapest, 2012
EGY FÖLÖSLEGES EMBER ÉLETE - BESZÉLGETÉSEK VÁZSONYI VILMOSSAL
Balassi Kiadó, Budapest, 2012
A propos de Vilmos Vázsonyi
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire
Remarque : Seul un membre de ce blog est autorisé à enregistrer un commentaire.