mardi 27 novembre 2012

Première rencontre internationale : narratologie et les arts 7 et 8 décembre 2012 Institut hongrois


First international meeting (conference) on Narratology and the Arts
« L’art comme texte. Approches narratologiques, sémiotiques, trans-médiatiques »
« Art as Text. Narratological, Semiotic and Transmedial Approaches »

(Magritte – L’art de la conversation, 1950)
Organisées par Márta Grabócz (et le comité scientifique international),
Avec le soutien de l’IUF, de l’Université de Strasbourg (LABEX GREAM, l’EA 3402) et de l’Institut Hongrois de Paris
Première rencontre :



Les 7 et 8 décembre 2012
à l’Institut Hongrois de Paris
92 rue Bonaparte, 75006 Paris)


Programme
Vendredi / Friday 7 décembre 2012 (matin) / (morning)


9h30 – Accueil par BalÁzs Ablonczy (directeur de l’Institut Hongrois de Paris)
et Márta Grabócz (Université de Strasbourg et IUF)

9h45 – Introduction à la problématique, Márta Grabócz, Université de Strasbourg et IUF

10h – Marie-Laure Ryan -key-note speaker (Colorado, Etats-Unis)
Interart narratology and transmediality


Narratologie trans-médiatique / transmedial Narratology

10h35 – Marc Marti (Université de Nice, directeur du LIRCES EA3159) 
Narrations nouvelles, nouvelle narratologie?

11h – pause

11h15 – Bálint Veres (lecturer, Moholy-Nagy University of Art and Design, Budapest, Hungary)
Narrare necesse est? Remarks on Josef Danhauser’s ‘Liszt am Flügel’

11h40 – Peter Dayan (Professor of Word and Music Studies, Division of European Languages and Culture, University of Edinburgh)
Not telling tales? The titles of Debussy's Nocturnes

12h05 – Ágnes Pethö (Associate Professor, Head of the Film, Photography and Media Department, Sapientia Hungarian University of Transylvania, Cluj-Napoca, Romania)
Narrativity and Intermedialityt in Film


12h30 – Déjeuner / Lunch

Vendredi 7 décembre 2012 (après-midi) / Friday, December 7th 2012 (afternoon)


Narratologie et musique / Narratology and Music

15h – Julie Walker (Université de Strasbourg)
Stratégie narrative dysphorique dans le dernier style de Chopin: l’exemple de la Polonaise op. 53
15h25 – Byron ALmÉn (University of Texas at Austin, Music Department, USA)
An Overview of Musical Narrrativity in North America and Great Britain

15h50 – ROBERT HATTEN (University of Texas at Austin, Music Department, USA)
Constructions of Musical Agency and Musical Narrative


16h15 – Pause


Narratologie transmédiatique, Narratologie et sémiotique
Transmedial Narratology, Narratology and Semiotics

16h30 – KristÓf Fenyvesi (University of Jyväskylä, Finland and University of Pécs, Hungary)
Narrative Connections between Arts and Mathematics. Communicating Scientific Ideas Through Artworks and Artistic Communication Through Scientific Objects

16h55 – Adrian Bene (University of Pécs, Dept. of Modern Literature and Literary Theory; Hungary)
The concept of narrativity in literature and painting

17h20 – KATALIN KROÓ (head of the Department of Russian Language and Literature at Eötvös Loránd University Budapest; director of the PhD Program “Russian Literature and Literary Studies”, Hungary)
Intersemiotic narrative dynamics: intertextual coherence and mediation

17h45 – Peeter Torop (Professor of semiotics of culture, University of Tartu, Department of Semiotics)
Intersemiotic narrative dynamics: pre- and posttextual mediation

18h10 – Table ronde/ Round Table

Samedi 8 décembre 2012 (matin) / Saturday, December 8th 2012 (morning)

Narratologie et Musique / Narratology and Music

9h30 – Xavier Hascher (Université de Strasbourg, GREAM) Anti-parcours et non- narration dans le premier mouvement de la Symphonie inachevée de Schubert

9h55 – JANN PASLER (University of California, San Diego) 
  Narratives of Color in Hugues Dufourt’s « L’Afrique et l’Asie d’après Tiepolo »

10h20 – CHRISTIAN HAUER (Université de Lille, responsable du Centre d'Étude des Arts Contemporains, l'EA 3587)
Narrativités et narratologie : substance, expression, émotion
10h45 – Pause

Narratologie et musique ; théories narratologiques

11h – DANIÈLE PISTONE (Université de Paris-Sorbonne, responsable de l’OMF)
Narrativité et rythme

11h25 – DANIELE BARBIERI (University of Bologne, Italy, SSSUB)
Inside/outside narration: rhythmic structures

11h50 – BERNARD VECCHIONE (Université d’Aix-Marseille; chercheur à l’Institut ACTE UMR9218, Université de Paris I-Panthéon-Sorbonne; et directeur du Projet International de Recherche SLM - Sciences du Langage Musical)
Narrativité, discursivité, intermédialité: Du motet médiéval et plus généralement des musiques rituelles comme «texte»

12h15 – Déjeuner / Lunch

Samedi 8 décembre 2012 (après-midi) / Saturday, December 8th 2012 (afternoon)

Narratologie transmédiatique / transmedial Narratology

15h –  PIERRE LITZLER (Université de Strasbourg, EA 3402 Approches contemporaines de la création et de la réflexion artistiques)
Architecture; une narratologie par l’espacement ?
15h25 – GÁBOR ZOLTÁN KISS (assistant lecturer, University of Pécs, Hungary)
Narrative Television: Stories to Forget and Preserve
15h50 – JEAN-FRANCOIS BORDRON (Université de Limoges, directeur du Centre de
Recherches Sémiotiques – CeReS)
Narration et diathèse
16h15 – Mikko Keskinen (University of Jyväskylä, Finland)
Carving out another Narrative: Textual Treatment in Jonathan Safran Foer’s Tree of Codes and Tom Phillips’s A Humument
16h40 – Pause
16h55 – 18h 15 – Table ronde, Préparation du sujet de la rencontre de 2013 (Round Table, Preparation of the TOPIc of the 2013 Meeting)
./.
Membres du comITE SCIENTIFIQUE / Members of the Scientific CoMmittee:

– Byron AlmÉn, University of Texas at Austin, Music Department, USA
– Jan Baetens, Cultural Studies/Literary Studies, and MDRN, University of Leuven;
– Daniele Barbieri, University of Bologna, SSSUB ;
– Raphaël Baroni, Université de Lausanne, responsable de RRN (Réseau Romand de Narratologie) ;
– Jean-François Bordron (Centre de recherches sémiotiques [CeReS] Université de Limoges) ;
– Peter Dayan, Professor of Word and Music Studies, Division of European Languages and Culture, University of Edinburgh
– Robert Hatten, Music Department, University of Texas, Austin, USA;
– Christian Hauer, Université de Lille, (Centre d'Étude des Arts Contemporains, l'EA 3587)
– Anne Hénault, CSP (Cercle Sémiotique de Paris), Université de Paris–Sorbonne ;
– Raine Koskimaa, Mikko Keskinen, Professors of Contemporary Culture Studies (Department of Art and Culture Studies, University of Jyvaskyla) ;
– Katalin Kroó, University ELTE, Budapest,  Hungarian project director of  « Static and Dynamic Aspects of Meaning-generation in the Literary Text», Estonian-Hungarian Joint Academic Research Project, EAS-HAS ;
– Marc Marti, CNA (Centre de Narratologie Appliquée), responsible for LIRCES (Laboratoire Interdisciplinaire « Récits, Cultures et Sociétés »), Université de Nice ;
– Geneviève Mathon, LISAA (Littérature, Savoirs et Arts, EA 4120), Université de Paris-Est, Marne-la-Vallée ;
– Vincent Meelberg, Radboud University, Nijmegen, (NL), co-director of the Centre for New Aesthetics;
– Jann pasler, Music Department, University of California, San Diego, USA
– Agnes Pethö, Film, Photography and Media Department, Sapientia Hungarian University of Transylvania, Cluj-Napoca, Romania
– Timothée Picard, Université de Haute-Bretagne, Rennes 2 ;
– John Pier,  Groupe de Narratologies Contemporaines, CRAL, EHESS ; ENN ;
– Danièle Pistone, Observatoire Musical Français, Paris-Sorbonne ;
– Marie-Laure Ryan, Colorado, USA ;
– Eero Tarasti, University of Helsinki, International Project on Musical Signification; president of IASS;
– Beáta Thomka, University of Pécs, Hungary, responsible for Doctoral Studies in Literature and for the Research Group on Narratology;
– Peeter Torop, University of Tartu, Department of Semiotics, Estonian project director of « Static and Dynamic Aspects of Meaning-generation in the Literary Text», Estonian-Hungarian Joint Academic Research Project, EAS-HAS ;
– Bernard Vecchione,  Projet international de Recherche SLM (Sciences du Langage Musical), Université de Aix-Marseille I; et ACTE, UMR 9218, Université de Paris I-Sorbonne ;
– Bálint Veres, Moholy-Nagy University of Art and Design, Budapest, Hungary ;
– Emile Wennekes, University of Utrecht, Dept. Media and Culture Studies.


Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire